need for speed..?

Åk med Skånetrafiken!

Vi börjar med en musiklänk och sedan ber jag er passagerare spänna fast er ordentligt because we´re going for a heck of a ride!

Ni som är inbitna läsare känner säkert till vid det här laget att jag inte tycker särskilt bra om skånetrafiken och dess chauförrer trots att jag nyttjar kollektivtrafiken nästan dagligen...
Så, här gott folk kommer ännu en bussresehistoria till samlingen.

Klockan var vid tidig lunchtid och jag hade nyligen bestämt med Nina att jag och lillpysen skulle svänga inom henne för en snabbfika och uppdatering innan vi skulle på babysim.

Jag beslöt mig i sista stund så fort vi kommit ut för att ta ettans linje, jag är ännu mindre glad för dem gröna bussarna men tänkte what the hey den kör iaf direkt till Nina utan bussbyte.

När vi närmade oss hållplatsen stod där en drös med folk och jag slängde en stressad blick bakåt för att se om bussen var i närheten i.o.m. den ovanligt stora skaran som stod och väntade otåligt.

Och så stod vi alla där och väntade... och väntade.

En 20-minutersförsenad buss dök till slut upp, vi steg på och jag stod där med hörlurarna intryckta i öronen medans jag dagdrömde mig bort.

Vid hållplatsen "Rönnowska" där bussen bör svänga av så fortsätter den istället framåt.

Jag vaknar till ur min egna lilla värld och ser mig fundersamt omkring.
Passagerarna utbyter misstänksamma blickar och vissa fnissar.
Nu har bussen nått till ett stopp, vi är alltså nu framme vid färjorna där lastbilar och bussar lastar.
Jag började undra för mig själv om denna resan rent av skulle sluta i Danmark.

Jag kastade en blick i backspegeln och synade chaffisens panikartade blickar som flackade fram och tillbaks.

Och så bestämde han sig för att svänga tvärt till en U-sväng.
Nu gasade han på rätt duktigt och alla åkte en bra bit in i bussens bakre del.
Nu började de äldre ur resesällskapet bli måttligt oroliga och det hjälpte inget vidare när chaffisen fortsätter gasa raka vägen förbi "enkelriktat-skyltar" där mötande trafik förvånat tvingas backa hela vägen tillbaks då dem möts av en stor grön buss.

Vid det här laget har tanterna på bussen nått panik-nivån och står nu bankar med sina små nävar på stopp-knapparna som om livhanken hängde på det.
"Stoppa bussen genast!" vrålar dem och paniken bryter nu ut bland panelhönorna hihi!

Sagt o gjort.
Idioten tvärnitar på plats.
Alla flyger framåt...

Han öppnar dörrarna och de äldre fullkomligt rymmer ut ur bussen.
Han stänger dörrarna och har just ställt sig på gaspedalen igen - resulterande till att alla nu flyger bakåt igen och just i den sekunden har en av tanterna börjat springa ikapp bussen och knakar nu ivrigt på rutorna samtidigt.

Artig busschaffis som vi har så stannar han... rättare sagt han tvärnitar... igen...
Nu sitter vi alla huller om buller i varandras knä...

Han öppnar dörrarna igen, får sig en utskällning av tanterna för dem har inte den blekaste aning om VART dem ens befinner sig och nu öppnar en medelålder dam munnen: "Han har kört fel, det är mänskligt att fela idiot!" och nu bryter helvetet loss.
Busschaffisen svettas som aldrig förr, han stänger dörrarna och ställer sig på gaspedalen igen och alla som velat yttra sig passar på NU... gliringarna haglar överallt och jag lyfter luren för att ringa Nina.
Jag passar på att säga att jag blir ännu senare och kungör även mitt testamente över luren, man vet ju liksom aldrig hahahahaha!

En hackig resa senare som skulle tagit 25 minuter men tog ca 1 och en halvtimme senare var jag framme....

Tack skånetrafiken, inte bara för de ständigt ökande bussbiljettpriserna trots allt flitigare kollektivtrafikåkare men också för en himla händelserik färd.
Tydligen anställs folk som aldrig hade klarat körkortet OCH inte kan ett dyft svenska.
Härligt!

Peace

Kommentarer
Postat av: Nina

Hahaha, det va så bra! Jag dog härhemma..

Jag har sparat ditt testamente om det händer igen menar jag.. :) Puss <3

2009-01-14 @ 11:22:30
URL: http://ninafallstrom.blogg.se/
Postat av: Sofie

Haha fan vad jag garvar..!

2009-01-14 @ 11:42:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0